داروی دیابت سرعت کاهش عملکرد کلیه را کم می کند

5نوامبر 2021- داده‌های یک کارآزمایی بالینی نشان می‌دهد که داپاگلیفلوزین، یک مهارکننده ی کو‌ترانسپورتر سدیم-گلوکز 2 ، که برای درمان دیابت تجویز می‌شود، سرعت کاهش عملکرد کلیه را در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD) کاهش می‌دهد. این یافته ها در هفته ی کلیه ASN 2021 از 4 نوامبر تا 7 نوامبر ارائه خواهد شد.

در کارآزماییDAPA-CKD ، به 4304 شرکت‌کننده ی مبتلا بهCKD ، به‌صورت تصادفی 10 میلی‌گرم داپاگلیفلوزین یا دارونما یک‌بار در روز، علاوه بر مراقبت‌های استاندارد، داده شد.

اگرچه سرعت کاهش عملکرد کلیه در شرکت‌کنندگانی که به دیابت مبتلا نبودند اما داپاگلیفلوزین دریافت کردند، کم شد، اما تأثیر داپاگلیفلوزین در افراد مبتلا به دیابت بیشتر بود.

پرفسورHiddo Lambers Heerspink، داروساز در مرکز پزشکی دانشگاه گرونینگن، و سرپرست تیم تحقیق، گفت: نتیجه کلیدی این است که داپاگلیفلوزین یک درمان مؤثر برای کاهش از دست رفتن پیشرونده ی عملکرد کلیه در بیماران مبتلا به CKD با و یا بدون دیابت نوع 2 است. بنابراین، داپاگلیفلوزین علاوه بر کاهش خطر نارسایی قلبی یا مرگ و میر، همانطور که قبلا در کارآزمایی DAPA-CKD نشان داده شده بود، پیشرفت کاهش عملکرد کلیه را نیز کاهش می دهد.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/diabetes-drug-slows-kidney-function-decline